Västkust-ipa och pilsner är först ut bland Brekeriets vårlanseringar, som bjuder på mindre av det vildjästa och syrliga och mer av tillgängliga ölstilar som ska locka fler. ”Tiderna är tuffa och vi behöver helt enkelt sälja mer öl”, säger André Ek.
Vildjäst, långlagrat och syrligt är inte bara kostsamt att producera, det tilltalar också allt färre, menar André Ek på Brekeriet, som under de senaste åren sett ett stadigt försäljningstapp både på Systembolaget och till krogen.
– Att bara sälja surt har fungerat i många år, men gör det inte längre. Att vi breddar sortimentet ger oss ytterligare ett ben att stå på och jag tror att det kommer att bli en bra mix från oss, från lättdruckna lageröl till långlagrade suröl och mycket däremellan.
I och med satsningen får också bryggeriets andra varumärke, Wild Bruce, nytt liv.
– Vi kommer att försöka dela upp produkterna där Brekeriet står för det mer exklusiva, med moderna och nytänkande öl och Wild Bruce håller sig till mer klassiska och folkliga ölstilar. Men en del av förklaringen är också att vi med två företag som leverantörer hos Systembolaget har möjlighet att släppa fler öl i det lokala sortimentet.
Under våren är ambitionen att släppa minst två nya öl varje månad, något de förberett sig för under det senaste året. Inte minst har det varit viktigt att säkerställa att de rena ölen på burk inte blir infekterade av det vilda.
– För att vara på säkra sidan har vi utökat rutinerna ytterligare och än så länge har det gått bra. Men det är klart, man kan aldrig vara helt säker. Det finns bryggerier som aldrig jobbat med vildjäst som ändå haft oturen med ovälkomna mikroorganismer i sina förpackningar.
Utöver västkust-ipan Brekeriet ”Taurus” och Wild Bruce ”Pilsner” som släpptes nu i februari, står också Wild Bruce ”Pale Ale”, Brekeriet ”Natur” och ”Nobel Ek Nypon” på tur i mars, följt av Wild Bruce ”Lager” och ”IPA” i april.