Brewdog vill bli världens största crowd-fundade varumärke. I dag startar en ny kampanj och målet är att dra in 570 miljoner kronor.
Det skotska bryggeriet har växt enormt under de cirka tio år som man funnits. Till stor del har investeringar kommit via så kallad crowd-funding, där personer och företag satsar pengar i företaget.
Nu är det dags igen och den här gången ska man slå alla tidigare rekord. Målet är att bli det största crowd-fundade företaget i världen. Det första målet är att samla in 10 miljoner pund, men slutmålet är att nå 50 miljoner pund, vilket motsvarar cirka 570 miljoner kronor.
Som vanligt när det gäller Brewdog görs ingenting utan att det märks ganska ordentligt. Den här kampanjen lanserades bland annat med hjälp av en trojansk häst som rullades in i Londons finansdistrikt. Den trojanska hästen var fem meter hög, var fylld med Punk IPA och väckte förstås uppmärksamhet.
Om Brewdog når de 50 miljoner punden är det inga små satsningar som ska göras. Här är några exempel:
Ett nytt bryggeri vid dagens huvudanläggning i Ellon, Skottland.
Ett nytt surölsbryggeri med namnet The Overworks.
Satsning på ett bryggeri i Asien.
Satsning på ett bryggeri i Australien.
15 nya barer i Storbritannien.
Lansering av en egen tv-kanal för öl.