Framgångssagan Brewdog var riktigt illa ute när coronaviruset slog till runt om i världen. Det berättar grundaren James Watt i en intervju.
Under de senaste åren har ni återkommande kunnat läsa om Brewdog och deras framgångar runt om i världen. Det skotska bryggeriet brukar rankas högt bland företag när det gäller snabb utveckling och man verkar i dag över stora delar av världen.
Men i mars, när coronaviruset fick bland annat Storbritannien att stänga alla pubar, var företaget illa ute. Det konstaterar James Watt, som grundade företaget tillsammans med Martin Dickie.
– I slutet av mars var det 50-50, jag visste ärligt talat inte om vi som företag skulle klara oss. Vi tappade 70 procent av våra intäkter över en natt, kunder kom till oss och sade att de inte kunde betala och vi kunde inte komma in med våra öl på supermarkets, säger Watt i en intervju med sajten The Morning Advertiser.
Watt berättar att han sov på kontoret, jobbade dygnet runt och hade en känsla av att om allt faller skulle han vara med hela vägen till slutet.
Men affärerna gick att rädda, även om faran ännu inte är helt över.
– Det verkar som att vi har klarat av den värsta stormen även om det är svårt att veta. Det ser ut som att vi klarar oss genom det här men det har varit väldigt tufft, säger han till sajten.
Watt är väldigt tacksam mot de öldrickare som handlat via nätet och dessutom har försäljningen av öl i andraänder, bland annat Sverige, hjälpt till att hålla företaget flytande.
Ett stort antal privatpersoner har genom åren satsat penar på att bli delägare i Brewdog, och nu verkar det som att satsningen alltså lever vidare, trots alla de utmaningar som varit det senaste halvåret.