Bildspel
Det bjöds både på de mest kända ölen och specialare från Brewdog under kvällen.
Martin Dickie och James Watt startade Brewdog för att sprida modern öl till britter. Nu finns företaget runt om i världen men Sverige är en favoritplats. I går var Martin i Stockholm för att servera sin öl.
Det var faktiskt bara andra gången som Dickie besökte Sverige, men kollegan James Watt har varit här betydligt oftare. Sverige är ett land som är viktigt för Brewdog.
– Det kommer alltid att vara ett speciellt land för oss. Det var en av våra första internationella marknader och det har gått bra för oss att satsa på barer i Sverige, säger Dickie.
Under tisdagen var på på Ugglan i Stockholm för att prata med besökare, hålla i en provning och servera öl.
– Det blev specialöl från Brewdog och även suröl från Overworks, säger Dickie.
Hela resan började med att två unga killar ville sprida modern öl i ett land som då var ganska traditionellt när det gällde öl. Med öl som Punk IPA och Paradox visade man upp något nytt, som sedan spridit sig till andra bryggerier och öldrickare på de brittiska öarna.
Utvecklingen har sedan hela tiden gått snabbt framåt och i dag finns Brewdog med öl, bryggerier och barer runt om i världen.
– Det finns hela tiden nya saker att göra och det är viktigt för oss att utvecklas och att experimentera. Men viktigast av allt är kvalitet, där vill vi utveckla oss hela tiden.
2012 stod det nya bryggeriet i Ellon färdigt och det var ett viktigt steg i företagets utveckling. Numera finns också ett bryggeri i Ohio, USA, och det lär bli fler framöver på andra platser. Asien är ett område som man tittar på en hel del.
– Vi säljer öl i till exempel Kina men vill växa mer där. Nyckeln är att få fram humliga öl som är superfärsk, säger Dickie som gärna ser att man brygger även i Kina i framtiden.
Trots den enorma utvecklingen för Brewdog och craft beer, är det fortfarande så att den stora majoriteten av all öl som säljs i världen är lageröl som kommer från världens största producenter. Där ser Martin Dickie en viktig utmaning.
– Vi måste fortsätta att sprida budskapet,så att fler får upp ögonen för vad vi gör. Där finns det massor att göra och en stor grupp som vi kan nå.
Brewdogs utveckling har också gjort att de båda skottarna lägger mycket tid på resor. Och mer kommer det troligen att bli.
– Jag lägger ungefär 30 procent av min tid utanför Skottland och i år blir det kanske ännu mer när jag ska hålla i lite fler provningar. Jag måste se till att komma till Sverige lite oftare också, säger Dickie.
Tack till Martin Olsson som fotade under kvällen.