Brewdogs kampanj med burkar som påstods vara av solitt guld var missledande, enligt ASA, som reglerar annonsering i Storbritannien.
I juli gick Brewdog ut stort med att de hade gömt ölburkar i solitt guld i ett antal sexpack. Men det visade sig att det inte var solitt guld utan bara en guldplättering tre tusendelar av en millimeter tjock.
Enligt ASA fick de in 25 klagomål riktade mot Brewdog och organisationen ger nu de klagande rätt.
I avgörande från ASA skriver organisationen att man ”förstår att priset består av en guldplätterad burk med 24 karat”, men lade till ”på grund av att annonserna påstod att priset inkluderade en burk av solitt guld när så inte är fallet, drog vi slutsatsen att annonserna var missledande.
En av vinnarna i tävlingen, irländaren Mark Craig, uttalar sig för BBC:
– De ska vara där för vanligt folk, men här ger de kunderna fingret, säger han.
På Twitter använder Brewdog tillfället för att starta en ny kampanj samtidigt som man ber om ursäkt.
– Vi gjorde fel vid den första tävlingen så nu har vi gjort två saker: 1) Erbjudit alla vinnare från den första tävlingen motsvarande summa i pengar. 2) Startat en ny guldburkstävling med tydliga villkor och ett erbjudande om motsvarande summa i pengar från början.
På sin webbsida beskriver man kampanjen med orden: ”Uppföljaren: en guldplätterad ursäkt”,
Den nya burken är även prydd med diamanter och vinstvärdet är 25000 pund, vilket motsvarar nästan 300000 kronor, enligt samma sida.