Alf Johansson hamnade i problem efter ett vägarbete som gjorde att han tappade kunder. Nu släpper Brewski sin nya folköl exklusivt i Johanssons kiosk för att hjälpa till.
Johansson har drivit Örebrokiosken i Helsingborg i väldigt många år och har blivit en viktig del av stadsbilden.
– Jag är hos honom nästan dagligen och vi har blivit goda vänner. Han har aldrig klagat över någonting och bara jobbar på, säger Marcus Hjalmarsson på Brewski.
När ett större gatuarbete utanför kiosken inleddes blev det svårt för kunder att stanna vid Örebrokiosken. Försäljningen gick ner rejält och Johansson hade svårt att få kontakt med kommunen. Det fick Hjalmarsson att reagera. Dels skrev han ett inlägg på Facebook som i alla fall fick lite fart på kommunen, och dels släpper han Mango Feber 3,5 exklusivt i Örebrokiosken i dag.
– Efter inlägget blev det lite bättre fart. När det gäller ölet finns det bara att köpa i kiosken här i Sverige. Den andra halvan av batchen går på export, säger Hjalmarsson.
Intresset för ölet, och för att stötta Johansson, har varit stort. Över 1000 flaskor har förbeställts av kunder.
– Jag ska vara där och hjälpa till i morgon, det kan nog bli lite kaos. Det är fantastiskt att så många engagerat sig och förbeställt ölet och det kommer säkert folk till kiosken i morgon som vill köpa öl, säger Hjalmarsson.
Folkölsvarianten av Mango Feber har inte bryggts på ganska länge och det finns ett sug efter den produkten. Men tydligen också ett stort intresse för att hjälpa en kioskägare som drabbats hårt av omständigheter han inte kunnat påverka.
Hatten av för det!