Ölförsäljningen i Storbritannien har minskat med tio procent under 2020. Det visar siffror från Wine and Spirit Trade Associations årliga mätningar.
Detta motsäger den bild som hälsomyndigheterna i Storbritannien har presenterat där de varnat för en ökad alkoholkonsumtion under pandemin.
Trots att försäljningen av öl har ökat i livsmedelshandeln så har det alltså inte kompenserat för det kraftiga tapp som bryggerierna haft när pubar och restauranger stängt.
– Det är en myt att folk dricker mer när samhällets stängs ner. När så många pubar och restauranger tvingats stänga och större folksamlingar förbjudits har folk inte druckit lika mycket som i normala sammanhang, säger Miles Beale på Wine and Spirit Trade Association till The Guardian.
Livsmedelshandeln har ökat sin försäljning av alkohol när pubarna har stängt. Ökningen är på över 30 procent för perioden september till november 2020 jämfört med samma period föregående år.
Samtidigt förutser pubarna ett intäktstapp på 90 procent i december, en månad som vanligtvis kan stå för en fjärdedel av vinsten ett vanligt år. Även annan statistik under året har visat på en liknande trend.
– När man tittar på alla data snarare än att välja ut delar av den så dricker dubbelt så många mindre alkohol än de som dricker mer, vilket bekräftas av siffrorna för den total alkoholförsäljning, säger Pete Brown på British Guild of Beer Writers.