Att driva egna pubar blir alltmer populärt bland brittiska bryggerier. Butcombe har satsat på mer än 20 nya pubar på mindre än två år.
Den brittiska ölmarknaden är både spännande och utmanande för de bryggerier som slåss om öldrickarnas pengar. På senare år har det blivit populärt för bryggerier att satsa på egna barer för att ån ut till kunder. Brewdog och Fuller är två exempel på bryggerier som också startat ett antal egna barer runtom i landet. Nu gör även Butcombe en liknande satsning. Lite i skymundan har man byggt upp en sådan satsning som nu består av 43 pubar, en fördubbling på mindre än två år.
Den senaste satsningen är ett uppköp av åtta pubar i sydvästra England som tidigare ägdes av SA Brains.
– Det här påskyndar vår expansion och stärker vår position runt Bath och Bristol. De här pubarna passar in perfekt i vårt arbete, säger Mark Crowther på Butcombe.
Butcombe presenterade tidigare i höstas en storsatsning på sitt bryggeri, där en investering på fyra miljoner pund ska ge en betydligt större produktionskapacitet.
Läs hela artikeln här.