På lördagskvällen utsågs Memo Gözek till Årets Skägg på Auktionsverket Kulturarena i Göteborg. Men en annan vinnare var Trädskogens Bryggeri som försett tillställningen med ett eget öl: Bröl.
– Vi har med oss 800 flaskor och det har gått bra. De flesta här går omkring med en flaska i handen, säger Roberg Helberg från Trädskogens Bryggeri, som trots eget skägg nöjer sig med att leverera öl och inte tävla i skäggväxt.
– Nej, jag klippte till och med ner skägget innan jag åkte hit. Men öl och skägg hör ihop. Jag känner Madeleine Carlsson som ligger bakom arrangemanget och hon frågade om vi inte kunde göra ett eget öl.
Men hur gör man då ett skägginspirerat öl?
– Det är inte skägginspirerat. Vi har i stället gått efter vårt signum, att inte vara som alla andra och gjorde en hopfenweisse, en weissbier. Publiken verkar ha gillat det!
Etiketten och namnet är en annan sak där skägget är mer framträdande än i smaken.
– Ska man lansera en öl i Göteborg måste det vara med en ordvits, säger Karin Ohlsson på Bahkadisch.
– Jag fick fria händer och tänkte att det skulle vara stereotypt: grabbigt, skäggigt, bröligt…
För att slutligen återkomma till kvällens egentliga huvudperson, Memo Gözek, så hade vi naturligtvis bara en fråga till honom: Hur var ölet?
– Jag älskade den!
Robert Helberg driver Trädskogens Bryggeri i Åryd utanför Växjö tillsammans med kompanjonerna Svante Carling och Matias Diessler. För den som vill testa Bröl så fanns det i alla fall på lördagskvällen ett fat på The Rover i Göteborg.
Läs även Skäggtävling får eget öl