Bröllopsöl fick fart på Johans ölintresse

Bildspel.

Bild 3 av 5

Baren är byggd helt på egen hand på gården i Töllsjö utanför Borås.

 

Det började med ett bröllopsöl i en lägenhet i Borås. Nu är visionen för Business Monkey att skaffa sitt eget bryggeri.

Det är Johan Malmberg som står bakom Business Monkey. Men det var hans kusin Ulrik Malmberg som fick honom intresserad av bryggkonsten.

– Jag fick vara med och brygga med honom på hans spis. Vi gjorde en öl till ett bröllop 2013. Där och då fastnade jag för det här totalt, säger Malmberg.

Efter ett tag blev det egen utrustning och nu har han ett eget bryggverk på 50 liter i en lokal vid hemmet i Töllsjö utanför Borås.

– Det är ett hobbyprojekt som spårat ur. Jag vill se hur långt jag kan driva saker och ting och vill pusha det här projektet framåt.

På gården har en före detta ladugård byggts om. Förutom bryggverket finns där en hel bar som Johan Malmberg snickrat i hop på egen hand. Tanken är att bland annat anordna ölprovningar i den lokalen.

I dag är det fyra personer inblandade i projektet. Henrik Lindqvist och Markus Almqvist driver en reklambyrå i Partille och kommer att jobba med marknadsföring. Dessutom kommer Tord Magnusson att ha en säljroll.

De första kommersiella ölen har bryggts hos Lycke Bryggeri i Mölnlycke.

– Det funkar jättebra med Jonnie Read som brygger där. Han har verkligen vårdat det vi kommer med och varit duktig på att skala upp våra recept, säger Malmberg.

Humlen är centralt i Business Monkeys produktion. Det första ölet var en india pale ale med amerikansk inspiration. Samma sak kommer att gälla för den american pale ale som släpps inom kort.

– Det var stort att ha sin första öl där, de brukar ju ha massor med bra öl.

Förhoppningen är att komma in i Systembolaget samt att sälja sin öl i Borås, Alingsås, Bollebygd och Göteborg.

– Vi ska titta på egen utrustning också. Det är en vision för oss att skaffa en större egen utrustning. Det vore en dröm att försörja sig som ölbryggare.