Bildspel
Alireza Shamsparto och Irina Darling tror att Brooklyn Beer Mansion blir en framgång.
Brooklyn Brewery satsar allt mer i Sverige. Nu är det dags för deras Beer Mansion att komma till Göteborg.
Brooklyn Beer Mansion är en ölfestival som vill erbjuda mer än bara öl.
– Europa är jätteviktigt för oss och Sverige är den största exportmarknaden, säger Irina Darling som jobbar för Brooklyn i Sverige.
Festivalen kommer att innehålla öl förstås, men även mat, musik och konst. Förhoppningen är att locka en bred publik till Gothenburg Studios på Hisingen, där festivalen genomförs 1 september.
– Det ska vara ett trevligt sätt att ses och dricka bra öl. Vi vill att det ska vara opretentiöst och att folk ska ha roligt, säger Alireza Shamsparto.
Specialöl från Brooklyn kommer det att finnas och dessutom finns öl från EC Dahl och Nya Carnegiebryggeriet. De båda bryggerierna äger Brooklyn tillsammans med Carlsberg.
Men det blir också lokal öl på festivalen. Stigbergets, O/O, Beerblioteket och Dugges kommer att finnas på plats för att servera öl.
Lokalen rymmer 800 personer och såväl Darling som Shamsparto hoppas förstås på utsålt.
– Vi tror att det här kan bli häftigt. Vi vill skapa en upplevelse som känns rätt för erfarna ölfestivalbesökare, men som också kan välkomna de som kanske bara är nyfikna, säger Shamsparto.
Brooklyn Beer Mansion startade på hemmaplan i New York. I år har upplägget även testats i New York, London, Paris och Philadelphia.