Bildspel
Beerblioteks Axel Hagman i mitten, här tillsammans med Stigbergets Simon Karlsson och Jenny Lundgren, uppskattar Brooklyn Beer Mansion för att den bryter mot de vanliga ölmässorna likriktning.
Det var helt klart en annorlunda upplevelse när Brooklyn kom till Hisingen med mörker och skog. Arrangören Alireza Shamsparto var helt klart nöjd.
– Fredagen var jättehektisk. Men idag rullar det helt klart bättre, säger han på lördagskvällen när Beernews tittar in.
Brooklyn Beer Mansion, som evenemanget kallas, är ett ambulerande event. Tidigare i år har man varit i New York, London, Paris och Philadelphia. Platsen var Gothenburg studios, gamla industrilokaler som bidrar till känslan. Fyra miljöer hade byggts upp med olika inriktning, exempelvis Darkness som serverade stout och porter samt The Forrest där IPA serverades.
– Extra kul att vi kunde göra det här i Göteborg, i Sverige har vi bara gjort ett mindre pilotevent i Stockholm tidigare, säger Alireza Shamsparto.
– Göteborg är en bra stad med många bra bryggare.
Tanken är man ska sprida mer än bara öl och därför finns även inslag av musik, mat och kultur.
Gabe Berry från New York representerar konsten och ansvarar för installationerna på plats. Hon har varit hos Brooklyn i sex år och i branschen tio.
– Jag jobbar från ett icke kommersiellt perspektiv i mötet mellan öl, konst och människor, säger hon.
– Som ölutbildare ska jag tillsammans med andra bryggerier försöka sprida kunskap om öl i samhället.
Förutom Brooklyns egna öl serverades öl från Stigberget, Beerbliotek, Dugges, O/O, Nya Carnegiebryggeriet och EC Dahl.