Yngre medlemmar och fler kvinnor som medlemmar. Det är två av målen för Bruno Blomqvist. I helgen blev han ny ordförande i Svenska Ölfrämjandet.
Blomqvist har bytt plats med Tomas Lindohf, som därmed blir vice ordförande det kommande året.
– Vi ska fortsätta med det mesta som vi jobbat med tidigare, säger Blomqvist.
Ett av huvudmålen är att bli fler medlemmar. Vid årsskiftet hade Svenska Ölfrämjandet drygt 1900 medlemmar och där vill man växa rejält.
– Det är en del omsättning med nya medlemmar och medlemmar som försvinner, men vi växer inte och behöver bli fler. Sedan vill vi locka in fler unga människor och fler kvinnor. Av våra medlemmar är 13,6 procent kvinnor, där har vi att jobba med, säger Blomqvist.
Han ser också gärna att de lokala föreningarna blir fler i landet.
– Det som gör oss riktigt bra är våra lokala eldsjälar och vi skulle vilja ha fler sådana. Vi hjälper gärna till från centralt håll för att få i gång fler lokalföreningar.
Politiskt är det fokus på gårdsförsäljning av öl och vin som gäller. Där vill Svenska Ölfrämjandet synas i debatten och få politikerna att ändra sig i frågan.
– Vi vill säkerställa att ölkonsumenter har ett bra utbud, säger Blomqvist.
Ett nytt projekt ska också startas under året. Det handlar då om att ta fram en form av certifiering för de barer som inte är bundna till en leverantör, utan kan beställa öl fritt från olika håll.
– En del krogar fastnar i händerna på de stora aktörerna och det gillar vi inte.
Dessutom är planen att vara med och synas som vanligt på olika ölevenemang framöver. Men det blir förstås aktuellt först när det faktiskt genomförs ölevenemang i Sverige igen.