En lag som säger att norska bryggerier inte får skriva om öl ska tolkas hårdare. Nu väljer flera norska bryggerier att blockera samtliga IP-adresser i hemlandet.
Lagen har funnits under en tid, men nu skärps tolkningen av den. Den säger att norska bryggerier inte får presentera sina produkter i sociala medier, inte ens om det bara handlar om information.
Bryggerier som Lervig och nomadbryggeriet Cervisiam har satt stopp för all kommunikation med sina norska kunder och följare.
– Det här drastiska steget är ett resultat att de extrema böter som föreslås av norska myndigheter. Böter som skulle göra stor skada för vårt företag om de blev verklighet, skriver Lervig i sociala media.
Genom att blockera de norska IP-adresserna kan Lervig fortsätta med sin kommunikation till övriga välden. Lervig har en hel del export av sin öl, medan bryggerier som inte exporterar drabbas ännu hårdare. Samtidigt finns det inget stopp för utländska bryggerier eller ölföretag när det gäller kontakt med norrmän i sociala media.
– Det här gör skada för oss och vi tycker att det norska begränsningarna hör hemma i en annan tid. Vi beklagar verkligen att de enda personerna som drabbas av det här är människorna på vår fantastiska hemmamarknad i Norge, skriver Lervig.
I Sverige gäller i sociala media att bryggerier får informera sakligt om sin verksamhet och sina produkter, men inte göra reklam. Bryggerier kan till exempel skriva ”nu släpper vi det här ölet”, men inte ”nu släpper vi det här goda ölet”.