Rekordbillig öl, egen gårdsförsäljning och hemkörning med cykel. Det är tre av sätten som svenska bryggerier jobbar under corona-krisen.
Under veckan har mycket handlat om hur tufft det är för ölbranschen, men också om hur människor ställer upp för varandra och kommer med nya idéer. Här är flera nysatsningar som dyker upp i coronakrisen spår.
I Piteå säljer This Is How rekordbillig öl till lokala krogar för att hjälpa till. Barerna ska sedan sälja ölen för normalt pris och därmed få betydligt större marginaler.
– Vi tjänar ingenting på det, men vi vill hjälpa till. I Piteå startades hashtagen #localhero och det har spridit sig över landet.
Barerna behöver bara betala alkoholskatten på några kronor per flaska för ölen, och det ger förstås en bra marginal per flaska.
I Umeå satsar Bryggverket på leverans hem till dörren i hemstaden. Då är det förstås fokus på fölköl vilket är lagligt och på en cykel rullar man runt och ser till att kunder som beställt öl slipper att bege sig hemifrån.
– Jag tror vi är första bryggeri med hemleverans av folköl. Vi ställer om en del av vår produktion till folköl och lite läsk och shandy samt gör mer provningar för att försöka kompensera bortfallet lite. Givetvis gör vi ålderskontroller också, kommenterar Patrik Hellström på Bryggverket.
I Västerås satsad det på gårdsförsäljning. Coppersmiths har nämligen öppnat butik i närheten av bryggeriet och under fredagen var det premiär. Även här handlar det förstås om folköl, påskmust och merchandise från bryggeriet. Man har också produkter från andra lokala producenter och under premiären fanns även en food truck på området.
Rådanäs Bryggeri har satsat på drive thru där kunder kunnat köra upp till dörren vid bryggeriet utanför Göteborg och köpa folköl av personalen.
Även Eskilstuna Ölkultur har varit kreativa. På långfredagen fixar man med ölprovning, men den blir inte som vanligt. Provningen blir nämligen utomhus och man garanterar säkerhetsavstånd mellan alla deltagarna.