Kan ölscenen i Göteborg locka fler turister till staden? Det hoppas Göteborgs Bryggaregille som vill få till ett samarbete med kommunens turistsatsningar.
Bryggaregillet bildades i höstas och i dagsläget är runt 15 av de lokala bryggerierna medlemmar. En av fördelarna ska vara att man kan prata med aktörer som Systembolaget som en gemensam partner, i stället för att vara många bryggerier som har samma frågor och ideer.
Nu ska gillet även börja att jobba för att locka ölturister till Göteborg.
– Vi vill lyfta Göteborg som bryggarstad, vi hävdar oss bra även i en internationell jämförelse, säger Ola Jonsson som sitter i styrelsen och också driver Göteborgs Nya Bryggeri.
Styrelsen för Bryggaregillet har träffat Göteborg & Co som jobbar med besöksnäringen och fick en bra känsla av det mötet.
– De fick upp ögonen för vad vi gör och vi hoppas att det ska kunna mynna ut i samarbeten, säger Malin Barratt som sitter i styrelsen och som även jobbar på West Coast Beersmiths.
En av förhoppningarna är att få synas mer när Göteborg & Co jobbar med att locka turister.
– Vi vill vara en del av det paket som kommuniceras till turister, säger Barratt.
2021 fyller Göteborg 400 år och då vill gillet att det ska finnas ölrelaterade aktiviteter.
– Vi diskuterar konkreta evenemang och jag tycker att vi har fått i gång en bra diskussion, säger Mats Wahlström som är ålderman i gillet samt vd på Poppels.
Cirka 15 bryggerier har anslutit sig till gillet och fler verkar vara på väg in. Man sätter inte upp några geografiska gränser för vilka som får vara med.
– Vi driver en agenda för öl i Göteborg och inte för något enskilt bryggeri. Kan man stå bakom det får man vara med, säger Wahlström.