Bryggverket är litet, men efterfrågan stor. Killarna bakom Orust Ölfabrik har fått jobba hårt under de månader som bryggeriet haft öl på marknaden.
Trion bakom satsningen är Lars Tisell, Andreas Thorell och Håkan Ahlberg. Tisell lärde känna de andra två bakom satsningen när han hade flyttat till Orust efter 31 år i Stockholm.
– Vi ville ha en hobby så vi började att brygga öl. Samtidigt såg vi att det fanns en marknad. Vi började att brygga under 2017 och under 2018 hade vi testgrupper som provade våra öl, säger Tisell.
I april i år var det så dags för riktig premiär för ölen. De brygger i en gammal ramverkstad som de såg till att få godkänd för ölproduktion.
Lanseringen av ett lokal varumärke för öl på en plats där turisterna är många innebar en stor efterfrågan redan från start. Det har blivit mycket tid för trion i brygglokalen, då bryggverket än så länge bara är på 25 liter.
– Vi har varit i gång i åtta månader och har gjort 70 bryggningar på den tiden. Vi ligger på max i lokalen, inte minst med tanke på att vi måste hämta kommunalt vatten till lokalen, säger Tisell.
Krogarna på Orust har snabbt nappat och blivit intresserade av ölen och under sommaren var det ett riktigt tryck.
– Det kan nästan bli för mycket när man känner att man måste brygga mycket öl på kort tid, säger Andreas Thorell.
De har en väntelista där restauranger och barer som intresserat sig för ölen finns med.
– Vi skulle lätt kunna dubbla produktionen, men då måste vi ha vatten och avlopp på ett annat sätt. Dessutom har vi ju alla andra jobb, säger Tisell.
Nu finns det planer på att expandera. I första hand vill man komma upp och brygga 100 liter åt gången och på sikt kan det bli mer än så.
Ölen som bryggs är i olika stilar. Där finns en american pale ale och en india pale ale, men bäst försäljning har det varit för en kölsch. Dessutom har det fungerat bra med lättöl.
– Vi trodde inte så mycket på lättölen, men den har sålt bra.
De beskriver sig inte som ölnördar och av de tre är det Håkan Ahlberg som hållit på med öl klart längst. Till nästa år hoppas de vara mer förberedda och har börjat att göra planer tillsammans med restauranger om hur mycket öl de vill ha nästa sommar.
– Vi får verkligen säga att efterfrågan varit mycket större än vi tänkt oss. Men det är så klart roligt, säger Thorell.