Drygt 70 procent av craft beer-bryggerierna i USA står bakom Brewers Associations logotype för oberoende. Men nu har The Alchesmist skapat sin egen och flera väntas haka på.
Beernews har tidigare skrivit om den logotype som ska markera oberoende för de mindre amerikanska bryggerierna. Detta för inte blandas ihop med de stora företagens varumärken och uppköpta bryggerier.
Men alla är inte helt nöjda med den kampanjen. Nu har The Alchemist, bryggeriet som gör bland annat Heady Topper, skapat sin egen märkning på burkarna. Man känner helt enkelt att man inte passar in i det som Brewers Associations logga står för.
– Vi har inget emot det Brewers Association gör. Vi tror det fungerar bra för vissa bryggerier. Vi kände bara att det inte berättar för våra kunder vad vi håller på med. Definitionen har craft beer har förändrats så mycket och vi känner inte att loggan står för små och oberoende bryggerier, säger vd Jen Kimmich till sajten Good Beer Hunting.
I dagsläget gäller en gräns vid sex miljoner barrels för att få vara med. Det är drygt 710 miljoner liter per öl och för många små bryggerier är det en helt främmande siffra. Man stör sig också på att gränsen flyttats och anpassats efter bland annat Samuel Adams produktion genom åren. Under de senaste tio åren har maxgränsen ändrats fyra gånger.
The Alchemists märkning signalerar att bryggeriet är litet, men också familjeägt. De är inte ensamma om att ifrågasätta BA:s logga och nu återstår att se vilken status den kommer att habland de minsta bryggerierna i framtiden.