Bildspel
Mattias Bergström och Joakim Nilsson driver Bottenvikens Bryggeri. (Foto: Eira Andersson)
Öl och poesi. När Bottenvikens Bryggeri brygger öl handlar det faktiskt om båda delarna.
Duon bakom bryggeriet har hittat en egen nisch när det gäller att marknadsföra sin öl. Till varje ölsort finns nämligen en liten betraktande text av Joakim Nilsson på etiketten.
– Jag designar etiketterna och han skriver en poetisk text. Det har han gjort till alla våra öl, säger Mattias Bergström.
Nilssons texter har anknytning till namnet på ölet och har blivit uppskattat bland öldrickarna.
– Vi kanske är lite av ett konstnärsbryggeri. Man skulle kunna se ölen som flytande litografier, säger Bergström.
Och precis som konstnärer som aldrig målar samma tavla två gånger, eller poeter som aldrig skriver samma dikt två gånger, så brygger Bottenvikens Bryggeri aldrig samma öl två gånger.
– Vi gör nya öl varje gång, det blir max 300 flaskor av varje sort, och alla flaskor är numrerade, säger Bergström.
Så här långt finns ölet på några utvalda krogar i Luleå. Så många fler räcker inte ölen till i dagsläget.
– Vi vill sälja till dom som förstår produkten, det känns viktigt, säger Bergström.
Intresset för mat och dryck har alltid funnits där och precis som för många andra startade allt med hembryggning
2013 startade duon sitt bryggeri och de första ölen kom ut på marknaden 2014. Så här långt har det blivit 60 olika öl.
– Vi testar ett recept en gång, sedan går vi vidare. Och vi försöker att brygga en hel del olika stilar, säger Bergström.
Han beskriver satsningen som ett nanobryggeri mer än ett mikrobryggeri, men kanske kan det ändras framöver. Det finns i alla fall lite planer på att utöka produktionen.
– Ja vi har tittat lite på det. Eventuellt ska vi börja att nomadbrygga vår öl. Då blir det lite större volymer, säger Bergström.