Under GBG Beer Week var det i år möjligt att köpa virtuella öl för att stötta sitt lokala favoritbryggeri. Faktiskt var det ett av de mindre bryggerierna som sålde bäst.
GBG Beer Week var ett av alla ölevenemang som drabbades när coronaviruset satte stopp för de flesta sammankomster i våras. I det läget valde arrangörerna att starta en kampanj där alla som ville kunde köpa en virtuellt öl av Göteborgsbryggerierna. Detta för att stödja de bryggerier som då hastigt tappade en stor del av sin försäljning.
Totalt såldes det 866 virtuella öl och det drog in drygt 43 000 kronor till de deltagande bryggerierna. Faktiskt var det ett av de mindre bryggerierna i Göteborgsregionen som sålde flest virtuella öl. Beerium i Surte toppar nämligen listan med sina 87 sålda öl. Där bakom följde Morgondagens med 70 sålda öl och Spike som landade på 69 sålda öl.
Här är de tio bryggerier som sålde flesta virtuella öl.
- Beerium
- Morgondagens
- Spike Brewery
- O/O Brewing
- Majornas Bryggeri
- Stigbergets
- Beerbliotek
- Göteborgs Nya Bryggeri
- Vega Bryggeri
- Poppels