Trenden att bryggerier startar nya varumärken fortsätter. Nu har även Brygghus 19 gått den vägen med Prophecy Brewing.
Zymologic, Gothenburg Brew och Singlularity är varumärken som kommit de senaste åren. I de fallen handlar det egentligen om att O/O Brewing, Göteborgs Nya och Tempel Brygghus gör öl under andra namn. Ofta få lite mer experimentellt. Nu har Brygghus 19 lagt ytterligare ett varumärke på den listan: Prophecy Brewing.
– Vi har börjat med export och märkt att en del av inköparna tar en rätt lätt väg. De tittar bara på ratingen på Untappd. Vi har gjort både bra och dåliga öl sen vi startade 2012 och ska vi vara riktigt krassa så sjunker ratingen så fort man gör ett lageröl, även om den är stilriktig. Det här ger oss en nystart, säger Dan-Magnus Svensson på Brygghus 19.
– Sen har vi så många öl och det är svårt för varumärket att passa alla, fortsätter han.
Det är alltså i Prophecy Brewing som svängarna blir vidare, humlen flödar och tokigheterna samlas medan Brygghus 19 fortsätter i princip i samma stil som idag, med öl som passar de flesta.
– Det är i Prophecy som vi hittar på dumheter som man kommer på när man sitter i duschen och får en aha-upplevelse, säger Andreas Leman, som är bryggare på Brygghus 19.
– Och det är ett ölmärke för riktiga ölnördar, som vill testa nya trender. Där kan vi ta större risker och vara mer innovativa. Lite dyrare öl som kanske inte passar många av våra lokala kunder – som tycker att 50 kronor är dyrt för ett öl, fyller på marknadsansvariga Jennifer Olsson på.
Det finns hazy IPA i Brygghus 19:s sortiment sen tidigare och det kommer att finnas där i framtiden, så helt vattentäta skott blir det inte. Men lite försiktigare attityd i Brygghus 19 då. Ett exempel deras nyligen lanserade och västkustinspirerade Old School IPA.
– Det är en klassisk ölstil och det är klockren Brygghus 19-öl, säger Dan-Magnus.
Det första ölet från Prophecy är en dubbel-neipa. The Glow heter det och det kom ut i junisläppet, och är en hyllning till Pink Boots, med Jennifer och Andreas som bryggare.
– Den är på 8,3 procent, som man kan läsa som 8 mars, det vill säga kvinnodagen, säger Dan-Magnus.
I augusti kommer nästa öl från det nya varumärket, och det ska heta Paradox.
– Det som vi har åstadkommit är en mix mellan öst och västkust. Den är hazy och ser ut som östkusten, men smakar som västkusten. Det är en paradox i hur den upplevs, fortsätter Dan-Magnus.
– Och så är den down under med en ny humle från Nya Zeeland. Så den har inget heritage men är en kombination av alla, tillägger Andreas.
I framtiden ser de att Prophecy Brewing kommer att lansera nya öl med ett par månaders mellanrum. Och kanske blir det lite fatlagrat.
– Vi har stout och barley wine på fat och diskuterar just nu om det ska stå Brygghus 19 eller Prophecy Brewing på dem, säger Dan-Magnus.