Över 50000 kronor till kampen mot sjukdomen ALS blev det till slut. Albin Stenberg på Bryggverket är väldigt nöjd.
Förra året skrev vi om Bryggverkets bidrag till Ales for ALS. En välhumlad folköl, där alla intäkter skulle gå till välgörenhet.
Nu när Albin Stenberg summerar kan han konstatera att det blev över 50000 kronor.
– Det är en otroligt rolig grej. Alla ställde upp och det blev så bra som det kan bli, säger han.
Att alla leverantörer, som Craft Co, Yakima Chief Hops, CanMa, Europa-förpackningar, ställde upp gratis hjälpte förstås till och även designen av Elaheh Ekhtiari Bidhendi gjordes utan ersättning.
Att det blev en folköl beror på att man ville kunna ha direktförsäljning och även kunna skicka till folk runt om i landet.
– Vi gjorde 1000 liter och den sålde slut ganska snabbt. Det är fortfarande folk som frågar efter den, men vi sålde varenda liten burk.
Därmed inte sagt att det är kört för det. Albin är inte främmande för att göra om projektet. Ales for ALS anordnas varje år.
Pengarna som har kommit in kommer att fördelas mellan Ales for ALS, Hjärnfonden, Neuroförbundet och Ulla-Carin Lindquists stiftelse för ALS-forskning.