Budweiser petas – hur ser framtiden ut?

Hur mycket tror AB InBev på Budweiser egentligen? Nu plockas nämligen ölet bort från ett av de största sponsoravtalen i USA.

 

Det är fortfarande AB InBev som är huvudsponsor för den amerikanska basketligan NBA. Men efter nio år är det inte längre Budweiser som ska lyftas fram. I stället väljer man att låta Michelob Ultra synas de kommande åren.

– Att kombinare aktivitet med nöje är något som definierar Michelob Ultra och därför är det en ära att samarbeta med NBA, säger Richardo Marques, vid vd för Michelob Ultra.

Michelob Ultra lanserades 2002 och har haft en snabb tillväxt. Ölet står nu för cirka tio procent av AB InBevs totala försäljning i USA.

Samtidigt väcks det frågor om Budweisers framtid. Ölet var länge det bäst säljande i USA men har på senare år blivit omsprunget av lillebror Bud Light, Coors Light och Miller Light.

Även Michelob Ultra är ett lågalkoholöl och det är tydligt att det är sådana öl som har den ljusaste framtiden på den amerikanska marknaden.

Det ny avtalet med NBA löper över flera år och i coronatider kommer man att fokusera mycket på digitala aktiviteter för att nå ut till basketfansen.