Burken fortsätter att vinna mark

En rapport från Sveriges Bryggerier visar att aluminiumburken fortsätter att dominera ölmarknaden i Sverige – en trend som förstärks av lågkonjunkturen och att allt fler öldrickare väljer lågprisöl på burk.

Burken vinner stadigt mark bland öldrickarna. En rapport från Sveriges Bryggerier visar att burkförsäljningen ökade med 3 procent under 2023. Nu säljs hela 44 procent av bryggeriernas drycker på burk jämfört med 42 procent året innan.

– Rapporten pekar tydligt på hur konsumenternas preferenser förändras och hur branschen anpassar sig till nya trender och krav, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.

Rapporten visar att fler konsumenter efterfrågar dryck på burk, inte bara i Sverige utan också internationellt. Dels är burken intressant ur ett hållbarhetsperspektiv då den väger mindre, tar mindre plats och är enklare att återvinna. Dessutom har både Systembolaget och handlare en vilja att hellre ta in burk, framförallt för att de är enklare att transportera och hantera.

På listan över de mest sålda ölen 2023 dominerar burken som format. Märken som Ey’bro, Norrlands Guld, Sofiero, Mariestad, Kung, Falcon och Åbro tappas i stor utsträckning på aluminiumburk, ett format som länge har varit dominerande i lågprissegmentet. Nyligen lanserade Sveriges mest sålda ölmärke, Eybro, en ny 50 centiliters långburk vilket gör att literpriset pressats ner ytterligare – 25,80 kronor mot kortburkens 30 kronor.

För två år sedan gjorde Spendrups en stor investering på 200 miljoner kronor i en ny burktappningslinje på bryggeriet i Grängesberg. Det var den största satsningen på många år och möjliggjorde bland annat bryggeriets övergång till sleek can-designen, som idag dominerar läskmarknaden, men som också börjar bli allt vanligare som ölförpackning.

Men trenden gäller inte bara storbryggeriernas öl. De senaste tio åren har allt fler svenska mikrobryggare börjat ”burka” sin egen öl. I takt med att burken blivit allt bättre, med bland annat en skyddande insida som gör att ölet inte kommer i direkt kontakt med aluminiumet, så säljs större volymer av hantverksöl på burk. Burken är helt befriad från både solljus och syre, vilket förhindrar att ölen blir förstörd, vilket är extra viktigt för till exempel IPA och andra mer känsliga öltyper. Dessutom har burken större utrymme för konstnärliga öletiketter, vilket blivit allt viktigare för att sticka ut i konkurrensen.

Burkens uppgång innebär att engångsglaset tappar i popularitet. Förra året minskade användningen av glasflaskor med hela 18 procent. En del av förklaringen är lågprisölens tillväxt, men också att kunderna uppskattar att burken är lättare att bära, tar mindre plats i kylen och är enklare att återvinna.

Även försäljningen av dryck på fat ökade med 3 procent och allra mest ökade försäljningen av öl och cider från tank, som ökade med 5 procent.

 

Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.