Gänget bakom Brewhuslän och Johan Malmberg från Business Monkey har gått ihop och ska samarbeta om tre varumärken.
Brewhuslän i Jörlanda söder om Stenungssund har haft en trög start där både färdigställandet av bryggeriet och bygglovsprocessen tagit lång tid.
Först för ett par veckor sen bryggdes första batchen i det egna bryggeriet. Tidigare har de fått hjälp med att brygga hos Johan Malmberg, som drev Business Monkey i Töllsjö.
Nu har samarbetet blivit formaliserat också. Johan har gått in som delägare i Brewhuslän och tar med sig varumärkena Business Monkey och Nordic Artisan Brewing.
Han äger fortfarande bryggeriutrustningen i Töllsjö, men all försäljning ska gå via Brewhusläns bolag i stället.
– Planen är att samarbeta och driva alla tre varumärkena även om Johan främst jobbar med sina, säger Kevin Westphal på Brewhuslän.
– Vi hjälper till med arbetstid för att få upp Johans volymer, han har kört ensam länge och vi insåg att vi kunde dra nytta av varandra.
I praktiken innebär det att Brewhuslän kommer att fortsätta sälja öl under sitt varumärke på Systembolagen norr om Göteborg medan Business Monkey-öl säljs i ett område runt Töllsjö väster om Göteborg.
I måndags släppte man ett nytt öl från Brewhuslän, medan öl från Business Monkey dröjer tills maj, då man börjar återlansera tidigare öl.
Öl från Nordic Artisan ska främst säljas på krogar.
– Det blir lite mer experimentella öl på fat, säger Kevin.
Man ska också satsa mer tid på det egna bryggeriet. Kevin berättar att han ska gå ner i tid på sitt vanliga jobb på Dugges för att kunna jobba mer med Brewhuslän.
– Jag ska lägga 20 procent till att börja med och sen stega upp efter behov. Det börjar bli svårt att få tid med bryggning på helgerna. Fritiden äts upp och vi tyckte att det var vettigast att göra så här.