Alla öl med sexistiska etiketter ska bort. Det har en av de större onlinebutikerna i Storbritannien beslutat.
Det är brittiska Ales By Mail som sätter ned foten ordentligt och omedelbart stoppar alla öl som har sexistiska etiketter. De drivande bakom företaget hade hoppats på ett mer branschgemensamt agerande i samband med att SIBA (Society of Independent Brewers Association) bjöd in till debatt kring ämnet. Men intresset var svalt och de som kom hade i vissa fall åsikter som inte gick i linje med vad många hade hoppats på.
– Jag kan ärligt säga att jag är besviken. Det var en intensiv debatt men jag är överraskad av vilka åsikter vissa har år 2018. Vi har en lång väg att vandra till jämställdhet inom ölbranschen, twittrade till exempel Jaega Wise, som driver sitt eget bryggeri i London.
Ales By Mail agerar också på egen hand efter besvikelsen i samband med debatten.
– Tyvärr måste vi nu göra ett statement eftersom vår tystnad inte är tillräckligt stöd för de kvinnor som känner sig uteslutna eller obekväma med en del av de bilder som används, skriver man på sin hemsida.
Under de senaste månaderna har såväl SIBA som CAMRA (Campaign for Real Ale) fått kritik för att man inte tagit tag i dessa frågor tillräckligt mycket.