Bildspel
Nya tider kräver nya idéer. För Västra Ämterviks Bryggeri har det varit avgörande med försäljning från bryggeriet och nu har konceptet utvecklas till en drickabutik.
Bryggeriet i Sunne har som många andra haft en tuff vår med minskad ölförsäljning. Men grundaren Kristian Thorén har inte bara suttit och tittat på när saker och ting försämras.
– Det var coronaviruset som sparkade igång den här kreativiteten. Vi ville hitta alternativa inkomstkällor, säger Thorén.
Det började med att han sålde sin nya folköl på fredagar och då var det förbeställningar som gällde. Det var ett embryo till den butik som nu finns.
– Det ölet gjorde verkligen succé. Lokalbefolkningen ställde verkligen upp för oss, säger Thorén.
Den framgången fick honom att fundera mer på upplägget och nu har det mynnat ut i en helt ny butik inne i bryggeriet. Där finns egna öl, andras öl men också en hel del soda.
– Under sommaren har vi haft öppet lite sporadiskt, vi har försökt att ha lite semester också. Men det ska bli mer regelbundet i höst.
Bryggeriet och butiken drivs av familjen. Där även hustrun och tonårsbarnen är engagerade.
– Det märks att det finns ett sug efter sådana här drycker och dessutom ett stort intresse för att se bryggeriet. Det har ju varit en ganska stängd verksamhet fram till nu, säger Thorén.
Målet är förstås att hålla intresset vid liv och att locka med nya hantverksprodukter framöver. Framför allt är det svensk soda som han vill ha mer av.
– Det här med butiken har varit räddningen för oss. Utan den hade vi fått ta in en ny delägare, nu hoppas vi att det här är vägen ur krisen.