Bildspel
Joakim Haraldsson säger att kundernas intresse för folköl har ökat i takt med att det finns mer att välja bland.
240 olika sorter. ICA Liljeholmen satsar rejält på folköl. Nu är målet 300 sorter för Joakim Haraldsson.
Att satsa på folköl har blivit allt mer populärt i den svenska dagligvaruhandeln. I de större svenska städerna finns åtminstone någon butik som satsar ordentligt på hantverksöl.
Men frågan är om någon butik satsar lika mycket som ICA Kvantum Liljeholmen i Stockholm.
– Det började med en hylla, sedan har vi köpt till hela tiden, säger Joakim Haraldsson.
Hans intresse för folköl började för fyra år sedan då han var chef för en butik i Nyköping. Han plockade in nya folköl och fick en bra respons.
– Det finns en marknad, det kunde vi se ganska snabbt och det gav inspiration, säger han.
Satsningen i den här butiken började för knappt två år sedan. I oktober 2015 beställdes de första nya ölen och sedan har det rullat på. Rejält.
– Vi samarbetar med bland annat Brill och Bottle Shop. Dessutom händer det att bryggerier hör av sig och vill ha sina öl hos oss. Senast var det Äppelbo Bryggeri som villa sälja en låda, säger Haraldsson.
Sakta men säkert har utbudet växt och nu står cirka 240 olika sorters lågalkoholöl på hyllorna och i kylarna.
– Ölintresset hos våra kunder har definitivt förändrats i takt med att vi har fler sorter att erbjuda. Många andra butiker har också fått upp ögonen för oss, vi jobbar lite annorlunda jämfört med många andra och har ett ganska unikt utbud även med andra varor, säger Haraldsson.
Nyligen lanserade man också sitt eget öl. I ett samarbete med bryggeriet PKLK har det tagits fram en humlig folköl med namnet LiljehomsIPA.
Den absoluta storsäljaren är Mikkellers Drink In The Sun, ett öl på bara 0,3 procent. Men i takt med att kunderna tar sig tid vid ölhyllorna så blir det också många olika öl som åker ner i varukorgen.
– Intresset är det verkligen inget fel på. Det är lite som bostadsmarknaden i Stockholm, trycket bara ökar och ökar.
Med cirka 240 ölsorter på hyllorna kan man kanske tänka att Joakim Haraldsson känner sig nöjd. Men så är det inte alls.
– Om sex månader ska vi ha 300 sorter på hyllorna, det lovar jag, säger han med ett leende.