Regeringen ska utreda frågan om gårdsförsäljning i Sverige. Men nu vill även livsmedelsbutikerna var med och sälja starköl.
Det är organisationen Livsmedelshandlarna, en självständig handlarägd riksbranschorganisation, som gör ett utspel om att de vill ha starköl i sina livsmedelsbutiker.
– Det kan vara en möjlighet att stoppa butiksdöden på landsbygden. Jag tror att det dels lockar fler turister till butiken, dels kommer även lokalbefolkningen att handla oftare hemma i närbutiken istället för veckoinköp i större butiker i städer längre bort där det även finns ett Systembolag. Jag hoppas verkligen att regeringen tar till sig detta och inte förhalar det med utredningar i evighet. Det här förslaget innebär en fantastisk möjlighet för butikerna på landsbygden, säger Pär Bygdeson, vd på Livsmedelshandlarna, i ett pressmeddelande.
Riksdagens uppdrag till regeringen handlar om att utreda gårdsförsäljning och införa den samtidigt som Systembolaget lever vidare. Hur det skulle gå till om även livsmedelsbutiker ska sälja starköl är inte klart.
Bygdeson menar att monopolet ändå inte fungerar idag.
– Sverige ligger efter hela Europa i att inte tillåta butiksförsäljning av öl starkare än 3,5 procent. Och det märks inte minst på gränshandeln. Idag är hälften av all öl som konsumeras i Sverige köpt i Tyskland och siffran för sprit ännu högre, runt 60 procent. Det finns spritbilar i snart sagt varenda kommun i Sverige där det säljs billig sprit, öl och vin från andra länder i Europa, främst Tyskland, säger han.
Bygdeson tror att det krävs förändringar av Systembolaget för att det ska kunna leva vidare.
– Vilken roll spelar då Systembolaget i att hålla nere alkoholkonsumtionen och dödligheten bland svenska medborgare, frågar han retoriskt. Inte särskilt stor roll, så det är helt klart att om monopolet ska vara kvar i någon form så behöver det förändras för när det gäller folkhälsan har det spelat ut sin roll.