Svenska bryggerier satsar mer och mer på burkar. Det är en av orsakerna till att CanMan fördubblat sitt antal burklinjer i år.
Men det är inte bara ökad entusiasm för burkar som ligger bakom ökningen. Fyra nya burkningsanläggningar köptes in i våras när corona gjorde att bryggerier helt plötsligt tappade nästan all fatförsäljning och alla ville in på Systembolagets hyllor. Dessutom har ett flertal personer anställts så att företaget nu har uppåt 20 anställda.
– Det var väldigt trångt i bokningskalendern då när alla kunder ville göra dubbelt så mycket, säger Olof Häggström på CanMan.
– Vi försöker ha överkapacitet, men kunde inte leva upp till det i våras när alla kunder ville ha mer. Det har varit kämpigt och jag förstår om vissa kunder är besvikna. Men nu har det börjat återgå till det normala igen.
Just nu är det inte aktuellt med fler burklinjer. De fyra hubbar som finns är stationerade i Umeå, Stockholm, Helsingborg och Göteborg. Ska det bli mer vill CanMan gärna hitta nya regioner där man kan ha en hubb.
– Jämtland är intressant då det finns många bryggerier där och det är för långt att åka till från Umeå. Men då gäller det att det finns underlag för det också.
Även utländska marknader är intressanta. Sverige är ju inte en outtömlig marknad. I Danmark finns man sedan ett tag tillbaka och har drygt tio kunder.
– Det finns potential, men det är ett svårt läge i pandemin. Norge är kört, den stängda gränsen är som en Berlinmur. Finland har vi gjort en one off i, men vi tittar vidare på det.
Trenden vad gäller burkar är att den vanliga 33 centilitersburken dominerar, enligt Olof Häggström. Även sleek och 44-centiliters är populära.
– Minst säljer 50-centilitersburkar, den är det bara Warpigs som köper.