Satsningen på cannabis är ingen större succé för Constellation Brands. Vad sägs om en förlust på drygt sju miljarder kronor på tre månader?
Constellation Brands är en av de stora aktörerna i ölvärlden med varumärken som Corona, Modelo, Ballast Point och Funky Buddha. Men företaget har också investerat stort i cannabis.
I fjol köpte man in sig i Canopy Growth för runt 30 miljarder kronor, och satsningen gjordes för att man såg en ljus framtid med allt fler amerikanska delstater som accepterar cannabis. Men så här långt är det långt från någon succé för satsningen. På tre månader har nämligen Canopy Growth gjort en förlust på en miljard kanadensiska dollar, och det motsvarar 7,3 miljarder svenska kronor.
Men satsningen går vidare och än så länge verkar företagsledningen lugn med utvecklingen. Constellation Brands gjorde en uppmärksammad affär när man för ett par år sedan köpte Ballast Point för en miljard amerikanska dollar. Det har i efterhand av de flesta experter setts som ett överpris, nu är frågan om man gjort samma misstag igen.