Ölboomen i Sverige fortsätter och det startas massor av bryggerier. Det påverkar även jättar som Carlsberg Sverige.
Kommunikationschefen Henric Byström säger att det som hänt i Sverige har fått Carlsberg att hålla ögonen på de mindre aktörerna och själva samtidigt utvecklas.
– Vi behöver vara mer på tårna och skapa bättre ölupplevelser. Och då handlar det allt ifrån själva råvarorna och produkten till kommunikationen och hur den serveras och i vilket glas. Men viktigast är att alla nya bryggerier bidrar till ett större ölintresse, säger kommunikationschefen Henric Byström.
Carlsberg Sverige har, som Byström beskriver det, en både lång och kort historia. Varumärken som Pripps, Falcon och Ramlösa går långt tillbaka i tiden, medan Carlsberg Sverige bildades 2001. Det var i samband med att Pripps och Falcon slogs samman som det nya Carlsberg-bolaget skapades.
– Det var en tuff tid att få samman två olika kulturer, säger Byström.
Han har jobbat på Carlsberg Sverige i tio år, och sett en utveckling av den svenska ölscenen som få kunde förutspå i början av 2000-talet.
– Jag vill påstå att vi har gått från en öltrend till att öl i dag är en del av vardagen och allas vår mat- och dryckeskultur.
Han gläds åt utvecklingen, samtidigt som det sätter större press på Carlsberg och andra stora etablerade aktörer.
– Det finns fantastiskt mycket bra öl i dag, och vi i Sverige är bra på att brygga öl. Det är väldigt stor skillnad nu, och vi får vara alerta för att möta allt som händer, säger Byström.
Carlsberg har jobbat med att hantera utvecklingen på flera olika sätt. I dagsläget importeras ett stort antal öl, exempel på det är Guinness, Staropramen, Hoegaarden och kanske framför allt Brooklyn. Det är till och med så att de fatöl av Brooklyn Lager som finns i Sverige är, sen i höstas, bryggda på det stora huvudbryggeriet i Falkenberg.
– Vi har varit restriktiva med att brygga på licens. Samtidigt kan vi på det viset erbjuda färskare öl och få en mindre miljöpåverkan, säger Byström som inte utesluter att fler öl kan bryggas på samma sätt i framtiden.
Men samtidigt satsas också på fristående bryggerier som jobbar självständigt under Carlsbergs paraply. Backyard Brewing och Nya Carnegiebryggeriet har båda ambitionen att mäta sig med konkurrenter i craft beer-Sverige.
– Vi har ett mycket bra samarbete med Brooklyn som i allra högsta grad är inblandade i Nya Carnegiebryggeriet. Det var utvecklande för oss att skapa något istället för att köpa, säger Byström.
Precis som för alla andra var uppstarten många gånger besvärlig, men nu rullar det på bra för bryggeriet med tillhörande restaurang.
– Det har varit en framgångsrik satsning och nu börjar det att sätta sig. På plats vill vi ge gästerna chansen att uppleva öl på olika sätt och att koppla mat och öl samman.
När det gäller Backyard Brewing är det en satellitverksamhet med eget bryggeri i Falkenberg. Här är tanken att ta ut svängarna lite mer.
– De har en egen bryggmästare, och det är vårt experimentbryggeri som vi på plats kan skala upp om det finns potential för en bredare publik, förklarar Byström.
Förutom import och egenproducerad craft beer, jobbar Carlsberg också med distributionssamarbeten med Jämtland, Dugges och Coppersmith. Här är tanken att ge dessa bryggerier en bredare kundkrets, samtidigt som Carlsberg får en bredare portfölj att erbjuda till pubar och restauranger.
Byström tror att ölintresset är här för att stanna, även om han tror att utvecklingen kommer att gå tillbaka till mer balanserade öl och färre humlebomber. Utmaningen från de många små bryggerierna ser han som inspirerande.
– Vi måste fortsätta att utvecklas och vässa oss inom vårt område. Vi vill ju fortsätta att vara marknadsledande.