Alkoholfri öl bara växer i popularitet. Nu fyller Carlsberg Alcohol Free, det klart bäst säljande ölet, 15 år.
Ölet lanserades alltså 2006 och det blev inte någon omedelbar succé. Svenskarna var helt enkelt inte jätteintresserade av alkoholfri öl.
Men 2011 vände det, och Carlsbergs alkoholfria öl sålde för första gången över en miljon liter på ett år.
– När vi lanserade en alkoholfri variant av Carlsberg för femton år sedan var det få som trodde att alkoholfri öl skulle drickas av andra än de som var tvungna att ta bilen till middagsbjudningen eller krogen. Idag har vi 13 olika alkoholfria öl i vår portfölj, men storsäljaren är fortfarande Carlsberg Alcohol Free som har en marknadsandel på 27 procent, säger Peter Hammarstedt, vd för Carlsberg Sverige.
Under de senaste åren har den alkoholfria ölförsäljningen exploderat – 2014 drack svenskarna fem miljoner liter alkoholfri öl, och förra året uppgick den totala försäljningen till 20 miljoner liter.
15-årsjubilét ska uppmärksammas på ett par olika sätt. Bland annat görs en reklamkampanj med skådespelaren Mads Mikkelsen, och dessutom lanseras en jubileumsflaska med sikte på fotbollsEM. Där hoppas man locka svenskarna att dricka mer alkoholfri öl.