Sex av tio alkoholfri öl som säljs i Sverige kommer från Carlsberg. Nu går företaget ut med en kampanj för att få fler att göra det valet över jul.
Alkoholfri öl har blivit mycket populärt de senaste åren. I fjol ökade försäljningen med knappt 25 procen och i år väntas ökningen bli minst 35 procent enligt ett pressmeddelande från Carlsberg.
– Vi var tidigt ute med att satsa på alkoholfri öl och har nu åtta olika alkoholfria ölsorter i vårt sortiment som tillsammans har en marknadsdel på närmare 60 procent, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.
Carlsberg Non Alcoholic, som firar tio år i år, är storsäljaren och har ensam 25 procent av marknaden.
I dagarna har en stor kampanj inletts, där konsumenter uppmanas att välja alkoholfritt men fortfarande dricka öl.
– Det fina med öl är att smakupplevelsen inte definieras av procenten. Starkast är helt enkelt inte alltid bäst, säger Henric Byström.