Carlsberg satsar på tyska favoriten

Carlsberg satsar på radler till den svenska marknaden. Foto: Pressbild.

Svenska radler tillhör inte vanligheterna. Men nu lanserar Carlsberg en alkoholfri variant och hoppas på ett stort intresse.

 

Radler är en blandning av öl och fruktdryck och har oftast ingen eller låg alkoholhalt. Drycken är populär i Tyskland och en del andra europeiska länder, men i Sverige är drycken inte speciellt stor.

Men Carlsberg vill få svenskarna att dricka mer radler och lanserar nu sin citronsmakande dryck under varumärket Pripps.

– Radler är en dryck som både uppskattas av öldrickare, och de som hellre väljer andra alternativ. I Pripps Radler 0,0% har vi hittat en fin balans mellan det friska och beska, för de som vill ha ett törstsläckande alkoholfritt alternativ som inte är för sött. Ambitionen är att Pripps Radler 0,0% ska bli en ny alkoholfri favorit för många, säger Johan Kikas, marknadschef för alkoholfritt på Carlsberg.

Termen Radler kommer från drinken Radlermass, som betyder ”cyklist-liter” och skapades av en tysk gästgivare vid namn Kugler. Under 1920-talets cykelboom startade Kugler en cykelled från München till sin pub. En solig dag 1922 dök plötsligt 13 000 törstiga cyklister upp vid baren. Ölet sinade snabbt och han började dryga ut det med citronlemonad i en 50/50-blandning – och vips så var radlern född.

Nu återstår att se hur svenskarna tar emot drycken. En sökning på Untappd visar att det tidigare bara funnits två svenska radler. Båda lades in på Untappd 2013 och var bryggda av Flying Brewery.