Ölet Nordliga Sarek fälls av Solna stad för vilseledande härkomst, då både namnet och etikettens utformning – med fjälltoppar, renar och blått fjällvatten – ger intryck av att ölet kommer från Norrland, trots att det bryggs i Falkenberg. Samtidigt frias Eriksberg.
Efter ett inkommet klagomål genomförde Samhällsbyggnadsförvaltningen i Solna stad i början av december i fjol en livsmedelskontroll på ett antal av Carlsbergs Sveriges öl, där ibland Eriksberg och Nordliga Sarek. För Nordliga Sarek – vars förpackning sett mer eller mindre likadan ut de senaste tjugo åren – kunde flera avvikelser konstateras.
Av rapporten framgår att kommunens inspektörer anser att ölets namn och etikett ger intryck av att det har en koppling till nationalparken Sarek i västra Lappland. Etiketten pryds bland annat av höga fjälltoppar och blå fjällsjöar – element som kontrollmyndigheten menar starkt förknippas med Sarek, som är känt för sina dramatiska fjällmiljöer, sitt rika djurliv och sin orörda natur. I rapporten skriver de bland annat:
”All frivillig livsmedelsinformation på förpackningen vill framhäva en bild av att produkten har en koppling till Lappland och nationalparken Sarek. Det skulle kunna skapa en uppfattning om att en primär ingrediens i produkten hämtas från denna härkomstplats med orörd och ren natur.”
Enligt rapporten menar Carlsberg Sverige att Nordliga Sarek är ett etablerat varumärke och ska ses just som ett varumärke istället för härkomstplats. Men där håller tillsynsmyndigheten inte med. Carlsberg Sverige har valt att inte överklaga beslutet, utan kommer att uppdatera sina etiketter.
– För vår del är det odramatiskt. Vi har i dialog med tillsynsmyndigheten tagit fram en lösning där vi kommer förtydliga märkningen. Vår bedömning har varit att varumärket är väletablerat, men vi kommer att komplettera informationen på förpackningen ytterligare med tillägget att ölet är producerat vid vårt bryggeri i Falkenberg. Det har accepterats av myndigheten, säger Casper Danielsson, kommunikationschef på Carlsbergs Sverige.
Vid kontrollerna är det i första hand produktens primära ingrediens, alltså vattnets, härkomst som Solna stad kontrollerat, vilket också är den huvudsakliga förklaringen till att Eriksberg klarar sig utan anmärkning.
– I fallet med Eriksberg bedömde vi inte att samma risk för vilseledning förelåg då produkten är bryggd i samma geografiska region med ett kommunalt berett kranvatten. Om kranvattnet är berett i Göteborg eller Falkenberg kommer inte på ett avgörande sätt påverka konsumentens val, säger Mariell Ainestrand, enhetschef för livsmedelskontroll på Solna stad.
Dessutom har Solna stad kontrollerat den frivilliga livsmedelsinformationen, alltså de tilläggsuppgifter om bland annat ursprung som finns på förpackningar och online.
– Eriksbergs bryggeri är till skillnad från Sarek inte bland dagens konsumenter en välkänd plats, då verksamheten upphörde 1965. Byggnaden revs också några år senare, alltså för 60 år sedan, vilket även framkommer i kompletterande information på hemsidor som finns angivna och länkade till på förpackningar inom varumärket. Vi anser inte att Eriksbergs bryggeribyggnad kan vara eller ska uppfattas som produktens härkomstplats eftersom det är en historisk byggnad, förklarar Mariell Ainestrand och förtydligar:
– Vid kontrollen har vi fokuserat på ovanstående utifrån det klagomål som inkom avseende härkomstplats och vi har inte gjort en fullständig bedömning av den frivilliga livsmedelsinformationen.
Carlsberg Sverige lyfter fram två argument för att informationen inte är vilseledande när det gäller Eriksbergs ursprung.
– Resonemanget vi har fört är att Eriksberg är så pass etablerat, med långa anor och en historia som går tillbaka till 1800-talet, att det är välkänt som just ett varumärke. Dessutom saknar förpackningen den typ av karakteristika som utmärker en viss plats, exempelvis en kartbild, och det har också accepterats av Solna stad, säger Casper Danielsson som avslutar:
– Vi förstår myndighetens roll och uppskattar vår dialog, där vi arbetar tillsammans för att vara tydliga i kommunikationen gentemot våra konsumenter.
–
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.
