Bildspel
Carlsbergs vd Cees 't Hart inledde dagen med att berätta om Carlsbergs miljöförbättrande ambitioner.
Plast motsvarande 60 miljoner plastpåsar. Så mycket ska Carlsberg spara in varje år med sin nya satsning Snap Pack.
Under tre år har arbetet pågått i hemlighet. Men under onsdagen var Carlsberg redo att berätta om sina olika satsningar på miljöförbättrande eller kvalitetsförbättrande åtgärder i sin verksamhet. Det skedde vid en pressträff i Köpenhamn.
Det som fick mest uppmärksamhet var Snap Pack. Det är en lösning som håller samman ett sexpack med burkar med betydligt mindre plast inblandat.
Med hjälp av ett speciellt framtaget geleliknande lim hålls burkarna samman och kan även koppas samman på nytt för den som så önskar. En av utmaningarna har varit att få sexpacken att sitta ihop tillräckligt starkt för att klara stötar, men heller inte vara svårt att få isär för kunden.
– Vårt mål är noll koldioxidutsläpp och noll vattenslöseri år 2030. Det här är ett led i det och ett sätt för oss att visa att vi menar allvar, sade Carlsbergs vd Cees ’t Hart.
Den nya lösningen för sexpacken sparar in tonvis med plast varje år inom Carlsbergkoncernen, motsvarande 60 miljoner plastpåsar. Nysatsningen innebär en reducering av plastanvändningen med 76 procent.
– Handtaget är i plast men resten hänger samman med en ny form av lim. Det här förhindrar att plast hamnar i naturen, sade Carlsbergs Hakon Langen under premiärvisningen.
Limmet då? Ja, det är inte helt miljövänligt, men Carlsberg rekommenderar att det får sitta kvar på burkarna för att tas om hand under burkåtervinningen.
Snap Pack kommer inledningsvis att finnas i Storbritannien och Norge, men ska sedan spridas över resten av världen.
Utöver Snap Pack presenterades också en del andra nyheter som antingen lanseras nu, eller som provats och nu ska skalas upp.
En sådan lösning är den ölkapsyl som på insidan innehåller ett ämne som drar till sig syre. På så sätt minskar man syremängden i flaskorna och höjer ölets kvalitet på sikt. Detta har bland annat provats i Sverige, men ska nu användas över hela världen.
Även när det gäller återvunnna flaskor, de flaskor som har Carlsberg-logga i glaset, fanns en nyhet. Här hade man tagit fram ett ämne som skapar ett tunt lager runt flaskan, och som skyddar flaskorna från att slitas när det skaver mot varandra. Det gör att dagens återanvändning på i genomsnitt 25 fyllningar per flaska kan fördubblas.
Man har även tagit fram ett mer miljövänligt bläck som används i trycket till etiketter, och för de sexpack som fortfarande plastas in har man hittat en partner som jobbar med att återanvända plasten.
Mycket på en gång alltså, och dessutom släpps i dagarna en helt ny design för Carlsberg. Det kommer att märkas på bland annat flaskor i Sverige, och den nya designen rullas ut i dagarna.