Många bryggerier som vill expandera står inför ett stort problem. Priserna på tankar har gått upp kraftigt. Och förklaringen ligger transporten.
Nilssons Industriservice brukar sälja tankar från Kina, men nu har företaget slutat med det. Priserna för transporter från Kina har gått upp så mycket att det inte längre är hållbart.
– Innan pandemin betalade vi 25000 kronor för en container på 40 fot från Kina till Göteborg. Nu kostar motsvarande container 150000 till 180000 kronor, säger Fredrik Nilsson på Nilssons Industriservice.
– Det kanske finns marginal för de som köper till sig själva då, men vi kan inte hålla på med det.
40 fot är tolv meter, så det går inte in så många tankar på 1000 eller 2000 liter i varje container som kan dela på priset.
Krisen i transporterna från Asien har pågått länge och har accelererat sedan tidig höst när samhället öppnade upp igen.
– I grund och botten finns inte kapacitet för att transportera allt, så det är fråga om tillgång och efterfrågan och passar rederierna på att brassa upp priserna.
Någon ände på elände i närtid har Fredrik svårt att se.
– Nu pratar man om det ska släppa efter det kinesiska nyåret i februari. Innan dess lär inget hända, för då stänger Kina ner i tre fyra veckor så alla försöker få hem sina grejor innan dess.
Under tiden har Nilssons vänt sig mot Europa i stället. Där finns tillverkare vars priser tidigare ansetts för höga av många bryggerier. Men nu, med de priser som gäller för varor från Kina, blir det ett annat läge.
– Nu kan man köpa Europakvalitet till samma pris från leverantörer från Tjeckien, Slovakien och Tyskland.
– Samtidigt har de så otroligt mycket att göra nu så det kan bli extrema leveranstider på tankar. Skulle du komma in och vilja köpa en tank skulle du få vänta till sommaren.
Nilssons har löst det genom ett samarbete med ett företag i Tjeckien där Nilssons köpt tankar innan de tillverkats och på det viset har man fått ner leveranstiden till sex veckor.
– Vi har precis börjat med det, men vi har redan fått några förfrågningar.
Fredrik berättar också att många bryggerier löser sina tankinköp på annat sätt i dag än tidigare. Bryggerier som försvinner eller växer gör att marknaden förändras.
– Nu är det mycket mer handel mellan bryggerier, vi säljer inte alls lika mycket som för tre fyra år sen.