Christian Figved på Akia Brygghus har varit nere i Ungern några dagar för att besöka Central European Brewers Conference. Och därifrån tar han med sig erfarenheter som ska användas hemma i Sverige.
Christian Figved driver Akia Brygghus, men det var främst i rollen som ledamot av styrelsen i Sveriges Oberoende Småbryggerier som han åkte ner till Ungern och Budapest för att gå på konferens. Sveriges Oberoende Småbryggerier arrangerar Nordic Craft Beer Forum och tanken var att han skulle hämta inspiration till den.
– Vi har ett nytt engelskt namn och vill locka fler och större återförsäljare och inte bara från Sverige, säger Christian.
Att fler större leverantörer borde komma till forumet i Malmö tycker han är självklart.
– Det ligger dagen innan Great Swedish Beer Festival och det finns många bryggerier på plats. Många som kommer till GSBF kommer till forumet också.
Det han tog med sig hem från Budapest var två saker. Dels att föreläsare var populära, dels att sponsorer är nåt man borde satsa mer på.
– Vi har fått sponsorer redan, men man ser en skillnad i andra länder. Utländska arrangemang skyltar ofta med sponsorer, men vi svenskar är för fega för det.
– Och kostnaden för att skicka ner mig betalades av att jag fick med mig två intressanta utställare hem till forumet också. Värt varenda slant.
Christian tycker att det som helhet varit en fantastiskt rolig resa och det handlade förstås inte bara om att studera arrangemanget.
– Det intressant att vara med på föreläsningarna. Bland annat föreläste Tim Webb, som skrev The World Atlas of Beer, om ölets framtid. Han är fantastiskt rolig även om han är lite konservativ, säger Christian.
Eftersom han ändå skulle till Budapest passade han på att åka dit några dagar extra innan för att undersöka den ungerska ölscenen också.
Bland annat fick han besöka Mad Scientist och se hur de jobbade.
– Jag hade kollat med dem om vi kunde göra en collab, men de hade fullt i tankarna redan.
Men en collab fick han ändå göra och det med ett hyfsat stort bryggeri, Monyo Brewing, ett bryggeri snäppet större än Poppels.
– Jag visste inte att de var så stora. Men de hade ett nytt superhightech-bryggeri som de bara hade bryggt 20 batcher i än.
Resultatet av collaben blir en neipa med bland annat idaho 7 och Pink Boots Blend, varav hälften, 1000 liter, kommer till Sverige och svenska krogar. Eventuellt dyker den även upp på Systembolaget.
– Sen träffade jag andra bryggare så det kan nog bli fler collabs framöver.