Är cidern på väg att göra samma resa som ölen? Under 2017 har de mindre cidertillverkarna växt på ett explosionsartat sätt.
Ölets resa under senare år är ni säkert bekanta med. Över hela världen startas massor av nya bryggerier och det är i USA som utvecklingen började och har kommit längst.
Nu kanske cidern är på väg att göra samma resa. Under 2017 har nämligen utvecklingen i USA verkligen tagit fart. Och framför allt handlar det då om regionala eller lokala tillverkare.
– Det har stått en hel del i media och att ciderns utveckling stannat av men det är fel. Om du tar bort de stora nationella varumärkena kan du se en fortsatt utveckling för såväl regionala som lokala företag, säger Michelle McGrath på cidertillverkarnas organisation USCAM i ett pressmeddelande.
I dagsläget finns cirka 800 cidertillverkare i USA och i vissa delstater har de regionala varumärkena gått fram som en stormvind. I Texas har försäljningen ökat med hela 73 procent det senaste året. I North Carolina är den siffran 55 procent och i Oregon har vi en säljökning på 49 procent.
– Det är samma sak som hände med craft beer för några år sedan. Vi har en liknande rörelse där ciderdrickarna vill välja de lokala varumärkena, menar McGrath.