Floridabaserade Cigar City är på väg att nå drömgränsen 100 000 barrels på ett år. Till stor del kan man tacka Jai Alai och ett annat bryggeri för det.
100 000 barrels motsvarar nästan tolv miljoner liter och är en mängd öl som många craft beer-bryggerier bara kan drömma om. Men i år ser Cigar City ut att nå dit.
Ökningen från 65 000 barrels i fjol är riktigt stor och till stor del beror det på deras india pale ale Jai Alai. Den står för mellan 60 och 70 procent av försäljningen i USA.
– Vi kan fortfarande inte matcha den efterfrågan som finns på Jai Alai men det är ett bra problem, säger Neil Callaghan, brand ambassador på Cigar City, till sajten Brewbound.
En av anledningarna till att man klarat den ökade produktionen är att man numera samarbetar med Oskar Blues. De både bryggerierna ägs av företaget Canarchy, som tidigare hette United Craft Brewers LLC och drivs av Fireman Capital Partners. I den bryggarfamiljen ingår också Perrin Brewing, Wasatch och Squatters.
Numera bryggs en del av Cigar Citys öl hos Oskar Blues och det har förstås hjälpt till med produktionen.
– Vi tar inte längre beslut som bara rör vår egen personal. Nu tänker vi större som en grupp och det är en styrka, säger Callaghan.
Cigar City har nyligen också presenterat en ny logga, som är tänkt att lyfta varumärket ännu mer. Än så länge finns den bara på ett par produkter, men tanken är att den till slut ska vara på alla produkter.
– Du känner igen dig med den nya loggan, men den gamla innehöll 56 olika färger. Det är en mardröm när du ska trycka den på tröjor och annat, säger Callagher.