Cloudwater har länge nobbat de stora butikskedjorna i Storbritannien. Men när man nu gör debut där handlar det om att stötta andra bryggerier.
Manchesterbryggeriet Cloudwater brukar rankas som ett av världens bästa på sajter om Untappd och Ratebeer. Bryggeriet är en förebild för många och har bland annat nobbat de stora butikskedjorna för att man krävt att deras öl ska försvaras kallt från bryggeriet och till att kunden köper ölet.
Men nu gör man debut på den stora kedjan Tesco. Det handlar om fyra öl som alla är samarbeten och där intäkterna går till det andra bryggeriet. Dessa brygder har tagits fram hos Brewdog och varken Brewdog eller Cloudwater tjänar några pengar på ölen. I stället går intäkterna till de fyra varumärken man jobbat tillsammans med. Det handlar då om satsningar som görs av personer som tillhör olika minoriteter i samhället.
Målet med ölen, som säljs i ett fyrpack, är att Cloudwaters samarbetspartners ska dra in pengar för att kunna satsa vidare på sina verksamheter.
De fyra ölen är alla india pale ales med bara en sorts humle som använts i bryggningen.
De här fyra ölen handlar det om:
Embracing Otherness: Torrhumlad med simcoe-humle, ett samarbete med Eko Brewery.
One Way Or Another: Torrhumlad med mosaic, ett samarbete med Rock Leopard Brewing
Our Love Fills The Air: Torrhumlad med citra, ett samarbete med Queer Brewing
Free Your Mind: Ett alkoholfritt öl som är torrhumlat med talus-humle, ett samarbete med Karma Beer Co.