Bildspel
Gustav Bergman och Philip Hedberg hoppas på sikt att ha ett ställe där de kan servera sitt eget öl.
Det är faktiskt inte en nysatsning utan mer en comeback med flera inblandade. Nu satsar Linnéstadens Bryggeri på nya öl och har även planer på en egen restaurang.
Det var 2013 som Linnéstadens Bryggeri hade sin premiär. Då var det Stefan Tjäder och Bengt-Ove Krook som stod bakom ölet och det var Stigbergets som producerade ölen. Men satsningen kom av sig och även om det funnits några öl på marknaden under senare år, kan man säga att det är nu som nystarten verkligen sker.
– Vi började att titta på den nuvarande satsningen under hösten 2019, säger Philip Hedberg.
Han är en av tre personer som numera driver bryggeriet tillsammans med Krook och Tjäder, de andra två är Philip Hedberg och Emil Andersson. De fem har det gemensamt att de alla jobbar på företaget Arkitekterna Krook & Tjäder i Göteborg.
– Jag, Gustav och Emil bryggde på klassiskt vis hemma och har även bryggt en del på kontoret medan vi samkörde våra tankar kring öl, säger Bergman.
Nu bryggs ölen i lokalen vid Kastellgatan, som är en parallellgata till Linnégatan i Göteborg. Man håller till hos Arts & Craft, där det också skapas i keramik. Ett skräddarsytt bryggverk på 250 liter har man lyckats få plats med och två tankar i samma storlek kompletterar. En pilsner i tysk stil är det första ölet från det nya bryggverket och det har funnits på Haket, Beefeater Inn och Station Linné i Göteborg.
– Vi har följt betygen på Untappd och ölet har tagits emot över förväntan, säger Hedberg.
Målet är i dagsläget inte att vräka ut så mycket öl som möjligt utan att skapa kvalitetsprodukter. Då alla fem har andra jobb finns inget krav på att verksamheten ske ge vinst.
– Vi vill göra bra öl och ta fram en del öl som vi sedan kan utveckla. Det kan innebära färre bryggningar då vill verkligen vill lära oss så mycket som möjligt. Sedan tänker vi inte dra i handbromsen om det tar fart, säger Bergman.
Kvintetten har också planer på att kunna servera sin egen öl. En tanke är att ha någon form av servering i den lokal man brygger i, men det kan också bli så att man satsar på en restaurang i en närliggande lokal.
– Ett taproom här eller en restaurang i en lokal i närheten kan det bli. Kastellgatan är en intressant gata som har många kopplingar till hantverk. Men det är bara tankar, det lär inte hända något före sommaren. säger Hedberg.
Mer öl ska det i alla fall ut på marknaden, och man tittar en del åt det humliga hållet. Den pilsner som finns ute ska också bryggas fler gånger. De öl som man fokuserar på ska sedan tas fram i lite olika varianter.
– Det är en lyx att inte ha krav på en viss mängd öl som ska produceras. Vi släpper bara de öl vi verkligen är nöjda med, säger Bergman.