Från barjobb till exportchef: Connie Askenbäck har gått den långa vägen i ölbranschen. Nu leder hon portugisiska Dois Corvos exportverksamhet från sin bas i Stockholm.
Connie Askenbäck har gjort en vindlande resa inom ölbranschen. Från att ha serverat öl och pizza på Omnipollos Hatt i Stockholm, till att ansvara för den nordiska marknaden på det amerikanska humlebolaget Yakima Chief Hops. I dag är hon exportchef för det portugisiska bryggeriet Dois Corvos Cervejeira som ligger i Lissabon, men Connie Askenbäck sköter sin roll från Stockholm.
– Jag är amerikan och när jag flyttade hit från Kalifornien så var det svårt att få jobb inom finanssektorn. Då hamnade jag istället i ölbranschen genom att jobba på Omnipollos Hatt. Jag kände ingen, men lärde känna folk genom att bara vara i den miljön, säger Connie Askenbäck, som numera pratar svenska.
Yakima Chief Hops, där Connie Askenbäck arbetade innan hon gick över till Dois Corvos, är ett odlarägt nätverk av humlegårdar i USA. Det försörjer både svenska och internationella bryggerier med amerikansk humle, vilket möjliggjort utvecklingen av många moderna ipor under det senaste decenniet. Connie sålde där humle till bryggerier i hela Norden.
– Att jobba med humle lärde mig enormt mycket om råvaran. Yakima Chief hade utbildningar där vi fick lära oss om allt från biotransformation till hur olika humlesorter påverkar smaken i öl. Dessutom träffade jag kunder i hela Norden och fick en djupgående förståelse för hur olika hantverksbryggerier arbetar, säger hon.
Vägen till Dois Corvos gick via en ölfestival, där Connie träffade grundarna Susana Cascais och Scott Steffens. Susana är från Lissabon och Scott är från Seattle i USA, där paret också bodde i många år innan de flyttade till Portugal. Bryggeriet, grundat 2015, har gjort sig ett namn som ett av Portugals mest innovativa hantverksbryggerier, som brygger allt från lageröl och IPA till fatlagrade stouts och suröl.
– Vi träffades första gången på Founders Fest 2018 i Madrid, när jag jobbade på Mahou som äger Founders. Vi fann varandra direkt och har hållit kontakten sedan dess. Därför kändes det naturligt att gå in i Dois Corvos när de sökte någon som kunde driva deras export, eftersom jag alltid velat jobba med ett bryggeri på en global marknad.
Portugal är kanske inte det första landet man tänker på när det gäller hantverksöl, men scenen har vuxit de senaste åren. Dois Corvos är en av de mest expansiva och aktiva bryggerierna – i snitt släpper de ett nytt öl i veckan.
Scott Steffens är starkt färgad av sin amerikanska hembryggarbakgrund och Dois Corvos brygger mycket humledriven öl, men de gör också suröl samt öl med vildjäst och lactobaciller. Det som sticker ut lite extra i bryggeriets produktion är deras omfattande fatlagringsprogram. Dois Corvos lagrar öl på cirka 350 olika ekfat som bland annat innehållit portvin, bourbon, whiskey, rom, rött och vitt vin. Utöver det lagrar de öl på en 120-årig amfora i lera samt Carcavelosfat, ett ganska sällsynt starkvin, vars fat ger ölet djupa, vinösa toner.
– Det finns ett växande intresse för hantverksöl I Portugal, men vi får fortfarande konkurrera med den starka vin- och sprittraditionen. Därför försöker vi väva ihop portugisiska smaker med moderna ölstilar, säger Connie Askenbäck.
Hon är nu navet i Dois Corvos internationella expansion. I sin roll arbetar hon med export över hela Europa och ser till att bryggeriets produkter når nya kunder.
– Just nu har vi starkast tillväxt i Nederländerna och Spanien, men vi försöker också ta oss in i Storbritannien. Sverige är definitivt en intressant marknad, men det är väldigt svårt att komma in på Systembolaget om man inte har rätt ingångar. Hittills har vi bara haft två släpp och det finns många svinbra svenska öl att konkurrera med, så det är en tuff nöt, säger Connie Askenbäck.
Utöver sitt arbete på Dois Corvos är Connie Askenbäck även engagerad i att lyfta fram kvinnor inom ölbranschen. Hon är en av organisatörerna bakom International Women’s Collaboration Brew Day i Stockholm den 7 mars.
– Det är en fantastisk möjlighet att skapa gemenskap och lyfta fram kvinnor i ölbranschen. Jag brinner för att göra branschen mer inkluderande och synliggöra alla duktiga kvinnor som arbetar med öl.
–
Ps. Beernews är beroende av starka supporters. För 35 kronor i månaden kan du bli Beernews Patron – då får du exklusiv tillgång till podden Beernews Deluxe plus tävlingar och annat kul. Gå med HÄR.
