I ett nedlåst England sitter en frustrerad Darren Packman med en dröm, en van och fötterna i startgroparna. Men så länge corona härjar i Europa lär han få vänta på ljudet av ett startskott.
Drömmen handlar om en resa genom Europa med en filmkamera för att dokumentera hantverksscenen, med början i Sverige. Darren Packman är inget okänt namn i svenska ölkretsar. Han drev länge Sveriges första professionella ölblogg, Beer Sweden: ”A decided un-lagom beer blog”, grundade bryggeriet Beer Studio i Umeå, var ambassadör för svensk öl och skrev boken ”Öl – Smakerna hantverket stilarna”.
– Det har varit en lång och rolig ölresa för mig under 20 år. Jag hamnade i den här branschen innan nån i Sverige visste vad en IPA var för nåt, säger han.
Numera är Darren tillbaka i England, även om han fortfarande är involverad i Beer Studio så handlar det mest om produktutveckling och sociala
medier.
– Tiden på bryggeriet har varit otroligt intensiv och lärorik. Jag trodde att jag kunde öl, men jag hade inte en susning innan jag startade ett bryggeri själv. Jag visste allt om öl efter att glaset var upphällt, men inget om det som hände innan det fylldes. Det lärde jag mig väldigt snabbt efter att ha startat ett bryggeri. Men när man jobbar på ett bryggeri är man väldigt inlåst. Alla tycker kanske inte att det är dålig sak, men efterhand blev det något negativt. Jag kände mer och mer att jag ville komma tillbaka till det jag är bäst på. Att prata, skriva, berätta historier om öl. Att kommunicera om hantverksöl och bryggerier är mitt ”happy place”. Jag förstår de här människorna, deras uppoffringar och kamp. Så då drömde jag ihop Craft Van Life, säger Darren.
– Att resa är också en passion för mig och jag funderade på hur jag skulle kunna kombinera mina intressen. Min första tanke var att konvertera en van och resa runt bland de coolaste bryggerierna, brygga tillsammans med dem och filma med den bästa utrustningen. Nu har jag vidgat den tanken till annat hantverk också, mat, kaffe, ost, vin – vad som helst bara det görs med passion och integritet. Resan blir en måltid i taget och rutten styrs av mat och dryck.
I somras plockade han fram verktygen och gav sig på en gammal skåpbil, strippade spåren efter floristen som haft den innan och när han var klar hade han inte bara en skåpbil utan ett hem och en studio – inredd som om Ingvar Kamprad suttit på hans ena axel. Och inget hindrar Darren från att sätta sig bakom ratten nu. Utom ett litet virus då.
– Den är färdig för att dra iväg, men problemet är förstås att jag inte kan resa någonstans. Manchester låser ner inom några timmar och resten av landet följer nog efter snart. Så jag är strandad här. 2020 suger, men jag hoppas att jag kan åka när snön smälter 2021 och då ska jag dokumentera den mest fantastiska ölresan resan någonsin. Sverige är mitt andra hem och jag vill åka från söder till norr och utforska hantverksöl och hantverksmat. Käka surströmming ena dagen och dricka en cool öl från ett stolt oberoende svenskt hantverksbryggeri den andra – och sen berätta historien om det.
Sverige är inte slutet på resan utan bara början, kanske med avstickare till Norge och Finland innan det går söderut via Danmark.
– Jag börjar i Sverige och Skandinavien och följer solen söderut för att slippa kylan. Jag vet inte vart jag hamnar, kanske Tyskland, Belgien, Frankrike … Sen måste jag nog besöka Italien, det är en explosiv hantverksscen där nu. Jag har så många öl på min bucketlist och det här är ett fantastiskt tillfälle att äntligen få besöka bryggerierna som gör dem.
Han reser ensam men är inte främmande för att ta upp en eller annan ölliftare på vägen. Och på sociala medier är det redan flera som har vevat med tummen. Det är också på sociala medier han jobbar för att bygga upp en gemenskap runt projektet.
– Jag vill skapa ett community grundad i eskapism, det behövs i den här världen. Det ska vara lättsamt, glatt och informativt. Det har inte funnits nåt sånt sen Beer Sweden. Beernews är mer som CNN för ölvärlden, jag vill göra livsstilreportage från den svenska ölscenen, säger Darren.
Trots hans bakgrund som framförallt skrivande journalist är det alltså video som gäller den här gången. Han var visserligen inne på redan på bloggtiden med Beer Sweden, men nu handlar det om en större satsning med egen Youtubekanal, som ska generera pengar.
– Det här är inget amatörförsök – det ska vara professionellt innehåll med hög kvalitet om öl och dryck. Jag hoppas att jag ska få ihop 50 000 prenumeranter på Youtube. Folk i dag konsumerar mer och mer innehåll via video och det intresserar mig. Jag har skrivit så länge och det är en utmaning att lära sig en helt ny kunskap nu.
– Men jag drivs inte av pengar. Det här handlar om passion och jag gör det för att det är spännande, annars skulle jag lika gärna kunnat jobba på en bank. Får jag ihop så att det räcker till lite diesel från sponsorer och reklamintäkter så är jag relativt nöjd.
Under tiden roar sig Darren med att jobba som konsult och översättare för att åtminstone bildligt talat få diesel i tanken.
– Jag får acceptera att pandemin måste få ett slut innan jag kan göra nåt. Jag vill inte resa runt och bli en del av problemet, så jag har parkerat projektet. Under tiden funderar jag på hur man gör en reseblogg utan att resa. Kanske tar jag ölen till min van i stället för att ta vanen till ölen och gör nedlåsningsavsnitt om det.