500 ton plast ska bort från bryggerierna. Och lika mycket ska plockas bort från stränder runt om i världen. Det är Coronas mål inför 100-årsjubileet 2025.
AB InBev-ägda Corona sätter alltså upp stora miljömål inför sitt firande. Plasten som försvinner från ölproduktionen ska ersättas med andra material eller lösningar, och jobbet med att ta bort plats från stränder är ett stort projekt. ”Protect Our Beaches” är namnet på kampanjen.
– Stränderna har varit hjärtat i vår verksamhet i nästan 100 år eftersom de representerar en plats där vi kan koppla av och förnya våra perspektiv, säger Ann Legan på Corona i ett pressmeddelande.
Öljätten har skapat ett samarbete med Oceanic Global, ett icke vinstdrivande företag som jobbar med att städa upp i havsmiljöer runt om i världen.
Oceanic Global ska också hjälpa Corona att få bort plast i sin produktion, och då handlar det bland annat om förpackningar och om reklamprylar.
– Vi måste alla sätta fart när det gäller att säkra hälsan för våra hav och stränder, både i dag och i framtiden. Vi är stolta över att ett ikoniskt varumärke som Corona visar vägen och inspirerar andra till att göra samma sak, säger Lea d´Auriol på Oceanic Global.
Med hjälp av ett nytt reningssystem lyckades man tidigare att samla in 15 ton med plast bara i Biscayne Bay utanför Miami. Målet är att rena hav och stränder på liknande sätt på 100 olika platser fram till 2025.