CP-ölen är tillbaka. Nypremiär för samarbetet mellan GIL och West Coast blir det under Gbg Beer Week.
Det var 2013 som CP-ölen släppts för första gången. Receptet är gjort av Olle Andersson på Stigberget. Ölet bryggdes sedan först på Charlis Brygghus och därefter på Brouwerij Anders i Belgien. Efter release blev det ett enormt genomslag. BBC och Fox News uppmärksammade ölen och under Almedalsveckan utsågs projektet till mest minnesvärda kampanj.
Nu är det dags för CP-ölen att göra come back. Den här gången blir det West Coast Beersmiths som ansvarar för produktion och distribution.
GIL står för Göteborgskooperativet för Independent Living och jobbar bland annat för en ökad tillgänglighet för funktionsnedsatta människor.
– Vi är fantastiskt glada. Inte nog med att det är ett fantastiskt gott öl, vi hörde framförallt av oss och erbjöd vår hjälp för att vi älskar det inkluderande budskap CP-ölet står för, säger West Coasts ägare Dave Barratt.
2013 var ölet bara för de krogar som levde upp till kraven på tillgänglighet och bemötande, men nu kan alla beställa hem ölen.
– Kampanjen är inte över, men målet nu måste vara att ta plats på så många krogar och systembolag som möjligt. Inte bara av krasst ekonomiska skäl för att ölet skall överleva, utan för att fungera som unik och skräddarsydd mediakanal för det budskap GIL fortfarande vill nå ut med. Vi ser det lite som baksidan på mjölkpaketen. Alla som håller ölen i sin hand kommer påminnas om det faktum att man inte ser särskilt många med rullstol ute på krogen, och reflektera över varför det är så, säger Westgerd.
– CP-ölet är väldigt likt originalet nu, med samma etikett och allt, men vi ser en tid framför oss där vi kommer att arbeta vidare med spännande specialutgåvor av ölet, för att väcka samtal om funktion och normer, avslöjar Dave Barratt.
Det blir premiär för ölen under En Öl & Whiskymässa, och från och med 3 april kommer den också att finnas på Systembolaget.