500 nya delägare. Tio miljoner mer i kassan. Brygghuset Finns crowdfunding-kampanj har varit en succé.
Det var tidigare i höstas som Brygghuset Finn gick ut med en kampanj där man ville få in fler delägare som kunde investera i företaget. Redan i det läget hade man runt 320 nya delägare, men intresset fortsatte att vara stort.
Ganska exakt 500 ytterligare personer har satsat minst 6000 kronor för en aktiepost i företaget, och totalt har man dragit in drygt 10 miljoner kronor.
– När vi började med det här sade vi att vi ville ha in 500 personer. Vi är verkligen nöjda med att ha nått dit, säger vd Joacim Larsen.
Målet är fortfarande att dra in 15 miljoner kronor, men de sista miljoner kommer istället från lite större investorer, där förhandlingar pågår.
De 15 miljonerna ska användas för att utveckla företaget de kommande fyra åren. Högt på önskelistan står en burklina, men det kan också bli fler tankar och en egen pub vid bryggeriet.
– Burklinan har hög prioritet och vi vill även utveckla produktionen i övrigt. Puben ligger inte först på listan, det hänger nog lite på hur det blir med gårdsförsäljningen, säger Larsen.
I somras hade man en träff för alla de drygt 300 aktieägare som då fanns. När nästa träff blir av lär det bli en hel del mer folk på plats.
– Vi ska absolut ha olika events för dom som har satsat pengar. Men det kan bli flera olika event. Vi har grupper med personer som satsat pengar i Stockholm, Göteborg och Norrköping/Linköping. Det kan bli så att vi gör något event även där, säger Larsen.
Bryggverket på 2500 liter ska inte bytas ut, men i övrigt i bryggerilokalen lär det vara en hel del som händer de kommande åren. Det ska ge mer öl, och troligen både på burk och flaska.
– Det är verkligen kul med den här responsen, säger Larsen.