Poppels gör en av Sveriges största crowdfunding-kampanjer någonsin. 18 miljoner ska hämtas in och satsas på bland annat en ny burklina, ett pilotbryggverk och en utökad export.
Kampanjen startar under torsdagskvällen och går att hitta på Poppels hemsida.
– Den blir en av Sveriges största nånsin och det lägsta man kan satsa är 2000 kronor. Vi vill hellre ha många små som satsar än några få stora, säger Poppels marknadschef Magnus Pettersson.
Poppels har genom åren märkt av ett intresse om just något sådant här och tror att kampanjen ska bli framgångsrik. Pengarna ska bland annat gå till exporten, där man spänner bågen rejält.
– Vi vill bli ett av de fem största hantverksbryggerierna på export i Europa, säger Pettersson.
Pilotbryggverket ska användas för att brygga testbatcher, samt mindre batcher till barer och restauranger. Dessutom blir det en egen burklina.
– Vi märker i allt fler länder att burken är det som säljer, säger Pettersson.
I fjol bryggde Poppels drygt 1,1 miljoner liter, men bryggverket har en maxkapacitet på 2,5 miljoner liter. Där finns det alltså i dag ingen akut behov av att växa.
För att lyfta fram sin crowdfunding-kampanj kommer Poppels också att göra en turné i Sverige. Man ska besöka Bishops Arms i tolv olika städer med start i Göteborg 7 maj.
Poppels vd Mats Wahlström berättar att processen har varit ganska kort.
– Vi tog beslutet i slutet av mars så det har gått ganska snabbt. Vi känner att vi är i ett läge där vi behöver satsa, inte minst för exportens skull, säger han.
7 juni stänger kampanjen och Poppels hoppas förstås på många nya delägare.
– Vi har ingen aning om hur intresset kan vara, men vi tror och hoppas att vi ska hitta fram till de människor som gillar oss.
Poppels har genom åren varit väldigt aktiva och synliga på sociala media och har i dag drygt 45 000 följare på Facebook. Det kommer man att ha stor nytta av till den här kampanjen.