1400 bryggerier har ställt upp. I dag är det upp till konsumenterna att göra samma sak när det gäller brandoffren i Kalifornien.
Beernews har tidigare berättat om Sierra Nevadas initiativ efter de stora bränderna i Kalifornien under hösten. Bryggeriet delade ett recept på nätet, kallade det ölet för Resilience IPA, och uppmanade andra bryggerier runt om i världen att brygga ölet och skänka intäkterna.
Responsen var enorm och cirka 1400 bryggerier har hakat på. I dag är det så dags för konsumenterna i USA att bidra. De flesta av de amerikanska bryggerierna kommer då att servera sin version av ölet på sina taprooms eller hos barer, och det ger konsumenterna en chans att bidra med pengar och samtidigt dricka öl.
– Nu ber vi öldrickarna att samlas och hjälpa oss att samla in pengar genom att köpa ölen. Och vad vore ett bättre sätt än att anordna en nationell pint-night? Om all öl säljer slut kan vi samla in 15 miljoner dollar till brandoffren, säger Sierra Nevadas grundare Ken Grossman i ett pressmeddelande.
Grossman är mycket imponerad av hur bryggerierna har ställt upp på denna kampanj.
– Vi är så tacksamma för att bryggerier, distributörer och återförsäljare har ställt upp med sin tid och resurser för att se till att det här blir verklighet. Med hjälp av alla öldrickare kan vi göra en bestående skillnad för dom som drabbats av bränderna.